Top 5 MerkWaardige boeken – Marijke Dijkgraaf

1. Marketing Design
Eveline van Zeeland gebruikt in dit boek haar kennis van neuromarketing en design thinking om customer journey mapping toe te lichten. Ze verpakt theorie in een hele handige en fijne vorm, doorspekt met stappenplannen, praktijkverhalen en andere praktische tools. Inspirerend en hands-on. Geen boek om voor de openhaard van A tot Z door te lezen, maar wel eentje die je er regelmatig bijpakt. De terechte winnaar van de PIM Marketing literatuur prijs in 2020.
2. Ons feilbare denken
Een mens is een rationeel wezen en maakt weloverwogen keuzes. Op deze gedachtegang is de meeste B2B marketingpraktijk gebaseerd. Psycholoog en gedragseconoom Kahneman maakt korte metten met deze aanname. Hij onderscheidt twee denksystemen, “fast” en “slow” en legt uit hoe mensen beslissingen nemen. Niet per se een marketingboek, maar wel een must-read voor elke marketeer.
3. Online invloed
Na het lezen van Kahneman’s boek (no 2) blijft vaak nog de vraag hangen hoe je deze inzichten dan toepast in de marketingpraktijk. Et voilà: daar geven Wouters en Groen antwoord op in dit boek. Ze presenteren geen nieuwe theorieën of inzichten, maar geven hele praktische tips over hoe je psychologisch onderzoek handig toepast in de online praktijk.
4. Value Proposition Design
Hoe ontwikkel je producten en diensten die klanten écht willen? Met die vraag gingen Osterwalder en zijn collega’s aan de slag en ontwikkelden een makkelijk te gebruiken methode voor het ontwerpen van een waardepropositie. Ik hou wel van praktische toepasbare boeken – valt het je ook op? Ook dit is geen echt leesboek, maar een doeboek. Mooi vormgegeven, met online te downloaden tools en voldoende toelichting om meteen mee aan de slag te gaan.
5. The Art of Woo
De kunst om mensen voor je te winnen of ideeën over te brengen. Dat is de ‘Woo’. En is dat niet waar marketing helemaal over gaat? Dit iets meer theoretische boek gaat over overtuiging en over hoe jij je ideeën beter voor het voetlicht kan brengen.