Handboek City- en Regiomarketing

Handboek City- en Regiomarketing
Elise van Dijk-Bettenhaussen
Marketing
Noordhoff Uitgevers
2011

Wie de krant openslaat of een willekeurige nieuwspagina op het internet opent, ziet voorbeelden genoeg waarin te zien is dat steden en regio’s graag hun onderscheidende elementen benadrukken. Wie dit een tijd lang volgt, ziet dat diezelfde steden en regio’s er in de dagelijkse praktijk mee worstelen om hun unieke kenmerken te vinden en te benoemen.

Communicatie en marketing zijn in beginsel containerbegrippen, waarin ook city- en regiomarketing haar thuisbasis heeft. Profilering, positionering en klantwaarde vormen de basis voor city- en regiomarketing. Waar communicatie vaak laat of beperkt wordt ingezet als managementinstrument – en marketing nog niet wordt gebezigd – kan city- en regiomarketing juist een vliegwieleffect hebben voor strategische ontwikkelingen.

Doel van city- en regiomarketing is om de karaktervolle positionering passend te maken in de stad of regio. Dit ‘eerste’ studieboek biedt hiervoor een ondersteuning in het proces. Het model voor een vernieuwende aanpak van city- en regiomarketing staat centraal in dit boek en laat zien op welke wijze een compositie, ofwel een strategische planningsproces, tot stand komt. Ieder hoofdstuk sluit daarom af met een bouwsteen. De bouwstenen vormen samen het waardemodel voor het city- en regiomarketing planningsproces.

Categorie: ,
Tags: