Machines die Denken - Edge - Maven

Machines die denken

Machines die denken - What Do You Think About Machines that Think?
John Brockman

Super Boeiend, verwarrend en toch gedachte-bepalend.

De eerste vraag die ik wil beantwoorden is of kunstmatige intelligentie (AI – Artificial Intelligence) wel MerkWaardig genoeg is. Volgens mij wordt het in het marketingcommunicatie vak steeds belangrijker om te snappen waar technologie heen gaat. En dus zeker technologie die zichzelf ontwikkelt.

Dit boek komt uit de serie van de Edge Foundation, waarin invloedrijke denkers korte stukken schrijven over de komst van kunstmatige intelligentie. Sprekende namen als Brian Eno, Kevin Kelly, Tim O’Reilly en – mijn held – Joi Ito delen hun visie.

Wat is denken, wanneer is iets intelligent, moeten we bang zijn of juist opgewekt? Je wordt volledig heen en weer geslingerd tussen alle meningen en invalshoeken. Uiteraard weten we nog niet wie het bij het rechte eind heeft, maar het is een boek vol filosofische overpeinzingen over hoe onze wereld zich gaat vormen en hoe wij gaan samensmelten met technologie.

Alle kanten op

Sommige verhalen gaan in op de huidige stand van AI, bijvoorbeeld met het spelen van zet 37 van het spel Go. Wat is denken eigenlijk? Kunnen denkende machines zich vervelen? Wat is het doel voor AI, als ze geen voortplanting en overlevingsdrang hebben? Andere kijken naar de toekomst: moeten we denkende computers op gaan voeden, zoals we dat nu ook doen met honden en kinderen? Ontstaat er ooit AI in de vorm van alle connected computers wereldwijd? Of bestaat dit al en houdt zich ergens een AI schuil dat zo slim is dat het zich kan onttrekken aan ons menselijk brein? En wees gerust, onze aarde heeft de meest verschrikkelijke denkende machine al voortgebracht: “de mens”.

Neuro

Alle publicaties en nadenken over AI hebben in ieder geval als gevolg dat we meer nadenken over ons eigen brein. En dan komen neuroscience en neuromarketing weer om de hoek kijken.

 

Ik heb dit boek overigens gekocht voor ␢ 54.371 (BitCoins), ook zo’n mooie toekomst waar we in het marketingvak binnenkort mee te maken zullen krijgen.

 

Samenvatting Bol.com

De komst van kunstmatige intelligentie is al decennialang een bron van fascinatie en angst. Het is een rijke voedingsbodem voor vele boeken en films, en wetenschappers en ondernemers stoppen er veel tijd en geld in. Dankzij technologische ontwikkelingen van de afgelopen vijf jaar lijken de ‘denkende machines’ steeds meer onderdeel van onze maatschappij te worden. Daarom vroeg John Brockman, oprichter van edge.org, aan een selectie van de meest invloedrijke denkers ter wereld: ‘Hoe denk je over machines die denken?’ Steven Pinker, Nicholas Carr, Daniel Dennett, Brian Eno, Matt Ridley, Luc Steels en 189 andere bekende wetenschappers, auteurs en kunstenaars geven kort en krachtig antwoord. De ultieme gids voor een nieuw tijdperk.

Uiteraard kun je dit boek bestellen op Bol.com (of als e-book).

Dit boek lenen?

Je kunt ‘Machines die denken’ in onze merkwaardige BeepBliotheek lenen als je klant/bekende van ons bent.

Categorie: ,
Tags:

Comments