invloed de 6 geheimen van overtuigen

Invloed

Invloed
Robert B. Cialdini
Academic Service

Hij ging drie jaar ‘undercover’ voor dit boek: Robert Cialdini. Nu leert hij ons het geheim van succesvol overtuigen in zes eenvoudige principes: Wederkerigheid, consistentie, sociaal bewijs, sympathie, autoriteit en schaarste.

Klik en zoem. Alle principes zijn zó herkenbaar. Niet gek, want wat blijkt: maar al te vaak vertrouwen we op onze automatische piloot. Gedachteloos gaan we in op verzoeken als ‘duur is goed’ en ‘vijf sterren is kwaliteit’. De principes van beïnvloeding zijn er op gebaseerd. En wij? Wij trappen er massaal in!

Merkwaardig, want onder andere het succes van Tupperware wordt er door verklaard. We starten met een spelletje, waarbij vele prijzen gewonnen kunnen worden. Win je niets, mag je in de grabbelton graaien (wederkerigheid). En dan: Gastvrouw, vertel maar eens over de mogelijkheden en voordelen van Tupperware. Vriendinnen, buren en familie móéten dat wel geloven! Vele malen overtuigender dan een verkoopster (sympathie). Eenmaal aangekomen bij de aanschaf van de Tupperware producten is daar het feit dat iedereen wel iets mee naar huis neemt (sociale bewijskracht). Tja, dan moet het wel goed zijn, toch?

Ook de werking van invloed in andere culturen, de rol van het internet, andere nieuwe technologieën en maatschappelijke ontwikkelingen blijven niet onbesproken. Dus, ben jij overtuigd?

Bestel ‘Invloed’ op Bol.com

Samenvatting Bol.com

Welke mechanismen zorgen ervoor dat u ‘ja’ zegt tegen aanbiedingen waar u eigenlijk niet op zit te wachten? Welke technieken gebruiken verkopers en anderen die iets van u gedaan willen krijgen? En hoe kunt u deze technieken zelf toepassen?
Aan de hand van boeiende theorie en herkenbare praktijkvoorbeelden laat Robert Cialdini in deze internationale bestseller zien hoe beïnvloeding werkt. De auteur ging daarvoor drie jaar ‘undercover’ bij autodealers, fondsenwervers, reclamemakers en telemarketeers. Daar ontdekte hij dat het geheim van succesvol overtuigen in zes eenvoudige principes schuilt: wederkerigheid, consistentie, sociaal bewijs, sympathie, autoriteit en schaarste.
In deze 5e herziene editie onderzoekt Cialdini onder meer
• de werking van invloed in andere culturen;
• de rol van het internet en andere nieuwe technologieën;
• recente maatschappelijke ontwikkelingen, zoals toenemend excessief geweld.
Robert B. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing aan Arizona State University en geldt wereldwijd als dé autoriteit op het gebied van beïnvloeding. ‘Een boek boordevol slimme inzichten om je overtuigingskracht mee te vergroten.’


Comments