captivology

Captivology

Captivology
Ben Parr
HarperCollins Publishers Inc

Misschien wel het beste boek wat we in 2016 hebben gelezen. Captivology! BAM, aandacht!

- Jeroen van IJzendoorn

Captivology – Hoe krijg ik jouw aandacht? Wat een fantastisch boek is dit. Ben Parr beschrijft op een makkelijke en verhalende manier hoe je de 7 triggers van aandacht goed kunt inzetten.

Op een persoonlijke manier met veel voorbeelden krijgen alle triggers een duidelijke uitleg. En ’to top it all off’ maakt hij ook nog eens gebruik van diverse wetenschappelijke studies om alles te onderbouwen. Na het zien van zijn presentatie op SXSW in 2015 moest ik dit boek lezen.

BAM!
De deur slaat dicht en je kijkt om. Waarom? Automaticity (1), omdat je oer brein geprogrammeerd is om gevaar te herkennen.

Past het binnen een hokje
Vooroordelen hebben we allemaal, over alles. Dus kijk binnen welk bestaand Framing (2) je communicatie past en maak daar gebruik van

Dit is geen tussenkopje
We zijn geprogrammeerd om zaken die buiten de standaard vallen op te pikken. Disruption (3) is niet alleen iets wat we in de zakenwereld als huidige overlevingsstrategie zien, maar we kunnen het in communicatie ook goed gebruik van maken.

[Like]
We zijn altijd op zoek naar een Reward (4). Daar krijgt ons brein fijn neurotransmitters voor en daar worden we blij van. Deze gratification kun je daarnaast ook nog eens onderverdelen in intrinsiek en extrinsiek. Balanceer ze goed!

Mede mogelijk gemaakt door Sheryl Sandberg
In dit boek maakt Parr veelvuldig gebruik van Reputation (5) door op het juiste moment de juiste persoon te vermelden – zoals Facebook COO Sandberg. Maar ook het bouwen aan je eigen reputatie zorgt voor lange termijn aandacht waarmee je je merk kunt maken

Deze zin is niet a
We onthouden zaken die niet af zijn of die we nog niet helemaal begrijpen nu eenmaal beter! De film industrie is een master in Mystery (6), maar ook voor jouw merk kun je zorgen voor de nodige puzzels en cliffhangers. Zorg wel voor de juiste afronding – en op tijd.

Dank je wel, ik waardeer je aandacht
Niet alleen omdat Acknowledgement (7) de laatste trigger is die Parr beschrijft, maar omdat ik het oprecht leuk vind dat jij deze review hebt gelezen. Heeft jouw merk voldoende aandacht voor zijn/haar klanten?!

Lenen of kopen
Je kunt captivology in onze merkwaardige Beepbliotheek lenen als je klant/bekende van ons bent. Maar je kunt hem natuurlijk ook zelf kopen bij Bol.com. captivology is ook verkrijgbaar als e-book.

 

 

Factor Tachtig Blog – ‘Aandacht: nu, korte termijn, lange termijn. Nog niet zo lang geleden onderwerp van ons blog ‘Binnen de juiste context, of juist niet’.

Samenvatting Bol.com
The former editor of Mashable and cofounder of DominateFund examines the psychological phenomena that captivate our attention-and how we can leverage them to draw and retain attention for our ideas, work, companies, and more. Whether you’re an artist or a salesperson, a teacher or an engineer, a marketer or a parent-putting the spotlight on your ideas, insights, projects and products requires a deep understanding of the science of attention. In Captivology, award-winning journalist and entrepreneur Ben Parr explains how and why the mind pays attention to some events or people-and not others-and presents seven captivation triggers-techniques guaranteed to help you capture and retain the attention of friends, colleagues, customers, fans, and even strangers. Parr combines the latest research on attention with interviews with more than fifty scientists and visionaries-Facebook’s Sheryl Sandberg, film director Steven Soderbergh, LinkedIn CEO Jeff Weiner, magician Jon Armstrong, New York Times bestselling author Susan Cain, Nintendo’s Shigeru Miyamoto, founder of Reddit Alexis Ohanian, and more-who have successfully brought their ideas, projects, companies, and products to the forefront of cultural consciousness. The result is an insightful and practical book that will change how you assign jobs to your kids or staff, craft a multi-million dollar ad campaign, deliver your next presentation, attract users to your product, or convince the world to support your cause.

Categorie: ,
Tags: , , ,

Comments